ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΒΙΝΤΕΟ. ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΝ, ΚΑΤΟΙΚΟΥΝ ΚΑΙ ΑΓΑΠΟΥΝ ΤΟ ΧΩΡΙΟ, ΤΗΝ ΤΡΙΦΥΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΚΙ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ! Email: anodorio@gmail.com
Τετάρτη 28 Απριλίου 2010
Καλλικράτης - Ο Δήμος Δωρίου στο νέο Δήμο Οιχαλίας με έδρα τον Μελιγαλά
Τρίτη 27 Απριλίου 2010
Χρυσοχώρι (Βλάκα)
Είναι παραγωγικό μέρος, είχε δε δύο ελαιοπιεστήρια σύγχρονα, εκ των οποίων έχει μείνει το ένα, όχι μόνο για την εξυπηρέτηση των κατοίκων του αλλά και των άλλων γειτονικών χωριών.
Τρίτη 20 Απριλίου 2010
Αμφιθέα (Κλέσουρα)
Η πρώτη του ονομασία ήταν «Κλεισωρία» δηλ. Κλεισούρα που σημαίνει στενή δίοδος ανάμεσα στα βουνά, οχυρή τοποθεσία.
Το Κλέσουρα έχει μεγάλη ιστορία όπως και τα άλλα Σουλιμοχώρια. Πρέπει να χτίστηκε στα τέλη του 14ου αιώνα με αρχές 15ου αιώνα με την εγκατάσταση εποίκων Αρβανιτών, των ονομαστών Ντρέδων. Φαίνεται όμως πως χτίστηκε μετά το Σουλιμά, πριν όμως από τα άλλα Σουλιμοχώρια.
Στις διάφορες απογραφές εμφανίζει τον εξής αριθμό κατοίκων:
Έτος 1689 κάτ. 130, έτος 1700 κάτ. 73, έτος 1879 κάτ. 426, έτος 1889 κάτ. 484, έτος 1896 κάτ. 512, έτος 1907 κάτ. 517, έτος 1920 κάτ. 487, έτος 1928 κάτ. 539, έτος 1940 κάτ. 564, έτος 1951 κάτ. 497, έτος 1961 κάτ. 363. Άνω κ΄ Κάτω Αμφιθέα: έτος 1971 κάτ. 218, έτος 1981 κάτ. 129, έτος 1991 κάτ. 109, έτος 2001 κάτ. 112, έτος 2011 κάτ. 7 κ΄ Κάτω Αμφιθέα 64 κάτ.
Προτού ακόμα εγκατασταθούν στο Κλέσουρα οι Αλβανόφωνοι πληθυσμοί πρέπει οπωσδήποτε να υπήρχαν παλαιότεροι βυζαντινοί οικισμοί στην περιοχή του χωριού και το γεγονός αυτό μαρτυρείται από την ύπαρξη πολλών μεσαιωνικών ερειπίων.
Η εγκατάσταση στη σημερινή του θέση κατά την παράδοση έγινε λίγα χρόνια προ της επανάστασης του 1821. Η αρχική του θέση πρέπει να ήταν το «Λουτρό».
Το 1965 ο σεισμός συντάραξε την Τριφυλία και προξένησε μεγάλες καταστροφές στο Κλέσουρα. Έτσι το 1973 οι περισσότεροι κάτοικοι του χωριού κατέβηκαν 1700 μέτρα περίπου πιο κάτω και κοντά στο Δώριο στον κάμπο έχτισαν τα νέα σπίτια τους.
Διασχίζοντας τα έρημα σοκάκια του χωριού, σφίγγεται η καρδιά από πόνο για την ερημιά και την εγκατάλειψη, αλλά δε χορταίνεις να απολαμβάνεις την ομορφιά της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής του οικισμού στον αμφιθεατρικό χώρο του.
Οι κάτοικοι του Κλέσουρα ήταν πολύ φιλόξενοι, φιλότιμοι, περιποιητικοί και γλυκόλογοι. Ήταν σωστοί γλετζέδες. Όλα τα τραγούδια, ήταν ψυχικές εκδηλώσεις του κάθε τραγουδιστή. Τη Λαμπρή, στην αγάπη, χόρευαν όλοι Μπρεσίλια που είναι χορός άγνωστος στα άλλα Αρβανιτοχώρια.
Το Κλέσουρα κατά την επανάσταση του 1821 έδωσε λαμπρά παλικάρια και άξιους πολεμιστές, όπως το Δήμο Τότση (διετέλεσε Δήμαρχος Δωρίου), Γιώργο Μεγάλη κ.ά. Αλλά και στους μετέπειτα πολέμους αυτό το χωριό είχε πολλά θύματα.
Με το Β.Δ. της 11-11-1959 (Φ.Ε.Κ. 16/1960) μετονομάστηκε σε Αμφιθέα. Διοικητικά υπάγεται στην Τοπική Κοινότητα Δωρίου.
Κυριακή 18 Απριλίου 2010
Ψάρι
Στη μαρμάρινη πλάκα η γυναίκα και μπροστά της αρχαίοι πολεμιστές, αγωνιστές του ’21 και του ’40. Στο κάτω μέρος η επιγραφή που λέει: «το ακατάβλητον Ελληνικόν μαχητικόν πνεύμα ανά την διαδρομή της ενδόξου ιστορίας της Ελλάδας».
Στα δεξιά η προτομή του οπλαρχηγού, αγωνιστή στρατηγού και αγνού πατριώτη Γιαννάκη Γκρίτζαλη που μαζί με τον πεθερό του Μητροπέτροβα, τον Αναστάσιο Τζαμαλή και άλλους ηγήθηκε στη Μεσσηνιακή επανάσταση.
Στην κεντρική πλατεία του χωριού είναι η εκκλησία της Αγίας Τριάδας (2η φωτ.) με τον πέτρινο καμπαναριό της. Άλλες εκκλησίες είναι: η Αγία Σωτήρα στο Κάτω μέρη, η Παναγία, ο Άγιος Νικόλαος στο Κολιότσι, ο Άγιος Νικόλαος Πετζιού, ο Άγιος Αθανάσιος, η Αγία Θεοδώρα που είναι και το νεκροταφείο του χωριού, ο Άγιος Ηλίας και η καινούργια εκκλησία στο Μετσίκι της Αγίας Άννας.
Το Κολιότσι (Άγιος Νικόλαος) είναι μικρός συνοικισμός του Ψαρίου. Είχε 30 οικογένειες. Από εκεί καταγόταν ο πρωθυπουργός της στρατιωτικής κυβέρνησης Αδαμάντιος Ανδρουτσόπουλος, ο οποίος πέθανε το 2000. Στο Κολιότσι, πριν από το 1940, λειτουργούσε μονοθέσιο Δημοτικό σχολείο με 60 - 70 μαθητές. Το σύνολο των μαθητών κατά το 1940 με 1942 έφταναν τους 400, ίσως και περισσότερους.
Από το Ψάρι καταγόταν και ο επί σειρά ετών πρώην βουλευτής και υπουργός του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Γιάννης Χαραλαμπόπουλος.
Οι Ψαραίοι βέβαια δεν ήταν πρώτοι μόνο στον πόλεμο. Μεγάλη σημασία έδιναν και στα γράμματα. Στο Ψάρι λειτούργησε ένα από τα πρώτα δημόσια σχολεία στην ελεύθερη Ελλάδα. Στο Ψάρι με το από 31 Ιουλίου 1892 Βασιλικό Δ/γμα συστάθηκε σχολείο θηλέων για τα χωριά Ψάρι, Κλέσουρα και Χρυσοχώρι του Δήμου Ηλέκτρας (Φ.Ε.Κ. αριθ. φύλλου 263, 4 Αυγούστου 1892). Επίσης λειτούργησε και Ελληνικό Σχολείο (Σχολαρχείο) για αρκετά χρόνια.
Στη συνέχεια, στις απογραφές του Ελληνικού κράτους έχουμε: 1844 κατ. 840, 1861 κατ. 855, 1876 κατ. 1443, 1879 κατ. 1223, 1889 κατ. 1280, 1896 κατ. 1443, 1907 κατ. 1706, 1920 κατ. 1712, 1928 κατ. 1882, 1940 κατ. 1825 (Ψάρι 1541, Άνω Ψάρι 73, Κάτω Μέρη 104, Άγιος Νικόλαος 107), 1951 κατ. 1459 (Ψάρι 1297, Κάτω Μέρη 103, Άγιος Νικόλαος 59), 1961 κατ. 994 (Ψάρι 881, Κάτω Μέρη 82, Άγιος Νικόλαος 31), 1971 κατ. 683 (Ψάρι 622, Κάτω Μέρη 37, Άγιος Νικόλαος 24), 1981 κατοίκους 812 (Ψάρι 743, Κάτω Μέρη 39, Άγιος Νικόλαος 30), 1991 κατοίκους 539 (Ψάρι 457, Κάτω Μέρη 12, Άγιος Νικόλαος 70), 2001 κατ. 615 (Ψάρι 602, Άγιος Νικόλαος 13), 2011 κατ. 502 (Ψάρι 465, Άγιος Νικόλαος 13, Κάτω Μέρη 24).
Το 1836 (Φ.Ε.Κ. 80/28-12-1836) το Ψάρι, η Δημάντρα, το Σύρτζι (Σύρριζο), το Κλέσουρα (Αμφιθέα) και το Κατσούρα (Άνω Βασιλικό) ανήκουν στον Δήμο Ηλεκτρίδος, που δημιουργήθηκε με έδρα το Ψάρι.
Πρώτος δήμαρχος ήταν ο αγωνιστής του 1821, αξιωματικός Αντώνης Συρράκος. Το 1840 (Φ.Ε.Κ. 22/18-12-1840) καταργείται ο Δήμος Ηλεκτρίδος και το Ψάρι, που ήταν η έδρα του, υπάγεται στον Δήμο Δωρίου με έδρα το Σουλιμά. Το 1906 η έδρα του Δήμου Δωρίου μεταφέρθηκε από το Σουλιμά στο Ψάρι.
Το 1912 με Β.Δ/γμα καταργούνται οι δήμοι και τα περισσότερα χωριά δημιουργούν τις δικές τους κοινότητες. Στο Ψάρι δημιουργείται η Κοινότητα Ψαρίου που λειτουργούσε μέχρι το 1998, οπότε με τη συνένωση των δήμων και κοινοτήτων το Ψάρι προσαρτήθηκε στο νέο Δήμο Δωρίου, ως 31-12-2010 (ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ). Από 1-1-2011 αποτελεί κοινότητα της Δημοτικής Ενότητας Δωρίου του νεοσύστατου Δήμου Οιχαλίας (ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ).
Στον οικισμό Κάτω Μέρη σύμφωνα με την παράδοση υπήρχε κάποτε μεγάλο κεφαλοχώρι. Εκεί υπάρχουν τέσσερις ερειπωμένες βυζαντινές εκκλησίες και αρκετοί τάφοι.
Φεύγοντας για το Άνω Ψάρι και τα χωριά της «Άνω Τριφυλίας», περνάς από το μικρό εκκλησάκι της Αγίας Άννας που είχε χτίσει με δικά του έξοδα ο αείμνηστος Ψαραίος λαογράφος, ποιητής και λογοτέχνης Γεώργιος Παπαγεωργίου (1919-1995) και το είχε αφιερώσει στη γυναίκα του Άννα.
Νότια της εκκλησίας της Αγίας Άννας, κατεβαίνοντας τον στρωμένο δρόμο με στουρναρόχωμα και σε απόσταση 800 μέτρων περίπου, βρίσκεται ο αρχαιολογικός χώρος «Μετσίκι». Εδώ βρέθηκαν δύο θολωτοί τάφοι Μυκηναϊκής εποχής, ήταν όμως συλημένοι.
Ο πρώτος τάφος είναι τοπικό δείγμα Ηπειρωτικού θολωτού τάφου της πρώιμης υστεροελλαδικής εποχής. Ο δρόμος μήκους 11 μέτρων είναι επενδεδυμένος με διπλή ξερολιθιά. Όλος ο τάφος καλυπτόταν από τύμβο επενδεδυμένο με πέτρες μέχρι το ύψος του άνω φλοιού του. Λίγα αγγεία και μικροευρήματα που βρέθηκαν στο εσωτερικό του δείχνουν το άλλοτε πλούσιο περιεχόμενο του μνημείου.
Η περιοχή αυτή, όπως φαίνεται από τα στοιχεία, κατοικείτο από την ύστερη εποχή του χαλκού.
Τα ήθη των κατοίκων είναι αγνά και αυστηρά και τα αναφερόμενα στα θρησκευτικά, πνευματικά, οικογενειακά και κοινωνικά έθιμα έχουν αποκλειστικά εθνικό χαρακτήρα.
Τα πανηγύρια, οι γάμοι, οι χοροί, οι ενδυμασίες, οι παροιμίες και τα παντός είδους τραγούδια τους: δημοτικά, του χορού, της τάβλας, της ξενιτιάς, τα κλέφτικα, του γάμου, της αγάπης, της στάνης και τα μοιρολόγια ακόμη που τους συνδέουν με την ιστορία, τις παραδόσεις, είναι ίδια με των γειτονικών χωριών.
Οι κάτοικοι του Ψαρίου ασχολούνταν ανέκαθεν με τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Η κτηνοτροφία κατά βάση έθρεψε γενεές ανθρώπων ανά τους αιώνες στην περιοχή αυτή αλλά των γύρω περιοχών. Σήμερα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει πάρα πολύ και έτσι τα υφιστάμενα προβλήματα της γεωργίας αλλά και της κτηνοτροφίας, οδηγούν τους νέους μακριά της περιοχής και η ύπαιθρος να ερημώνει. Έτσι βλέπουμε μεγάλες εγκαταλελειμμένες εκτάσεις και απροθυμία νέων ανθρώπων να ασχοληθούν με τον αγροτικό τομέα (γεωργία, κτηνοτροφία), παρά τα ευνοϊκά κίνητρα που παρέχονται κατά καιρούς από την πολιτεία.
Στο Ψάρι και γενικά στη γύρω περιοχή τα κυριότερα γεωργικά προϊόντα ανέκαθεν ήταν το καλαμπόκι, το κριθάρι, η βρώμη, η φακή, το κρασί και το λάδι. Το σιτάρι ήταν κατά βάση η κύρια τροφή για τον άνθρωπο.
Γενικά οι κάτοικοι του Ψαρίου σκέφτονται, συναισθάνονται και εκφράζονται ως απλοί και γνήσιοι πατριώτες, οι δε εκδηλώσεις και ενέργειες του λαϊκού τους πολιτισμού συνδέονται με την εθνική και θρησκευτική τους ζωή.
Σημ: Τις πληροφορίες έδωσε ο Λεωνίδας Γ. Θεοχάρης
Παρασκευή 16 Απριλίου 2010
Δραστηριότητες των Ελλήνων - Σουλιμαίων στην Αργεντινή
Το βίντεο που μας στέλνει η Ευγενία Γκιώνη κόρη του αειμνήστου Δημητρίου Γκιώνη από το Σουλιμά, είναι ένα μικρό απόσπασμα από μια θεατρική παράσταση με τίτλο «Ο ΚΗΦΙΣΟΦΩΝ» που παίχτηκε το έτος 2003 στην Ελληνική Κοινότητα «Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ» και στο οποίο συμμετέχει σε ένα ρόλο και η ίδια. Το διοργάνωσε ο Γιάννης Χιωτάκης, ο οποίος έπαιξε πολλά έργα σε διάφορες κοινότητες στην Αργεντινή και από τη στιγμή που έφυγε από τη ζωή δεν υπάρχει άλλος να συνεχίσει το θέατρο.
Τετάρτη 14 Απριλίου 2010
Άνω Ψάρι
Κυριακή 11 Απριλίου 2010
Άγιος Γεώργιος
Στον Άι Γιώργη ή στη θέση Κεφαλάρι του Σουλιμά, όπως λεγόταν παλιότερα, μαζεύτηκαν οι επαναστατημένοι Ντρέδες κι ετοιμάζονταν για την απελευθέρωση της Αρκαδιάς (Κυπαρισσίας) από τους Τούρκους. Εδώ έφτασε με τον Τσοχαντάρη η πρώτη επαναστατική προκήρυξη με ημερομηνία 23 Μαρτίου 1821 που έστειλε ο Κολοκοτρώνης και ο Παπαφλέσσας, προς τους Ντρέδες. Από εδώ έστειλε το έξυπνο γράμμα ο πρωτοσύγκελος Αμβρόσιος Φρατζής προς τους Τούρκους της Αρκαδιάς, στο οποίο εξιστορεί τι είδε στα Σουλιμοχώρια και μεγαλοποιώντας τα πράγματα τους τρομοκράτησε αναγκάζοντάς τους να κλειστούν στο κάστρο και στη συνέχεια να υποχωρήσουν προς την Πύλο και να καταληφθεί αναίμακτα η πόλη από τους Ντρέδες.
Σε απόσταση 500 μέτρων περίπου από το χωριό και στα δεξιά του δρόμου προς το Κοπανάκι, ορθώνονται ακόμη τα ερείπια της εκκλησίας «Αγία Ελένη». Για το παρελθόν της ερειπωμένης εκκλησίας δεν ακούσαμε ποτέ τίποτα, αλλά ούτε και καμιά έρευνα ή μελέτη έγινε μέχρι σήμερα, ώστε το ιστορικό της να καλύπτεται από άγνοια και πυκνό σκοτάδι. Ίσως εκεί να ήταν αρχαίος ναός. Στους τοίχους της εκκλησίας αυτής είναι εντοιχισμένα κεραμίδια παλαιοτάτης εποχής.
Το χωριό Άι Γιώργης, το πρωτοβλέπουμε επίσημα στην απογραφή του 1928 με 176 κατοίκους. Ο συνοικισμός Αγίου Γεωργίου, Γουβαλαρίων, Τακέικων, Τραγανών, Ράχη Σκέφερη και Ράχη Τσώρη αποσπάστηκαν από το Δώριο και αναγνωρίστηκαν σε κοινότητα με το όνομα Κοινότητα Αγίου Γεωργίου (Δ/γμα 23-9-1927). Η κοινότητα καταργήθηκε και προσαρτήθηκε και πάλι στην Κοινότητα Δωρίου (Δ/γμα 21-9-1939).
Σημ: Τις πληροφορίες έδωσε ο Λεωνίδας Γ. Θεοχάρης. Το βίντεο παρουσίαση είναι επιμέλεια του anodorio.blogspot.com.
Σάββατο 10 Απριλίου 2010
Εκδηλώσεις στη μνήμη των 7 Λαπαίων. 9-4-2010
Ήπια διέλευση από Καϊάφα - αυτοκινητόδρομος στο Καλό Νερό - Κυπαρισσία
Παρασκευή 9 Απριλίου 2010
Προτερήματα κ' Ελαττώματα των Σουλιμοχωριτών - Ντρέδων
Προτερήματα:
Ήταν παθολογικά φιλοπάτριδες και φιλελεύθεροι, ήταν προσηλωμένοι στη δουλειά τους, στην οικογένειά τους και στη Χριστιανική τους πίστη.
Είχαν «μπέσα» και όταν έδιναν το λόγο τους τίποτα δε μπορούσε να τον αλλάξει ή να τον πάρει πίσω, παρά μόνο ο θάνατος. Δεν υπήρχε μεγαλύτερη τιμή, από το να σε κάνει ο Αρβανίτης φίλο του και στη συνέχεια αδελφοποιητό – βλάμη – μπραζέρη.
Επίσης ήταν ατρόμητοι και θαρραλέοι και δε δίσταζαν να σηκώσουν τα άρματα τους εναντίον του κατακτητή, όταν καταλάβαιναν ότι προσπαθεί να τους πάρει κάτι από αυτά που είχαν κερδίσει με την παλικαριά και τη γενναιότητά τους. Διαθέτοντας αυτά τα προτερήματα καταλαβαίνει κανείς πως δεν είναι παράδοξο που έζησαν σχεδόν ελεύθεροι, κάτω από τη μπότα του κατακτητή, για περίπου τέσσερις αιώνες.
Ελαττώματα:
Ήταν αδιάλλακτοι και απόλυτοι και μπροστά στο «δικό» τους δε λογάριαζαν τίποτα. Παροιμιώδης έχει μείνει η ρήση «αυτός έχει Αρβανίτικο κεφάλι», που σημαίνει πως «ότι του κατεβάσει η κούτρα του» δεν του αλλάζεις με τίποτα. Ένα ελάττωμα το οποίο δεν ήταν αποκλειστικότητα μόνο των Σουλιμοχωριτών αλλά όλων των ορεινών πληθυσμών ήταν η αρπαγή και η κλεψιά – λόγω της φτώχιας και της πείνας – που την πλήρωσαν τα πλούσια καμποχώρια και οι τσιφλικάδες.
Ακόμη ένα ελάττωμά των ήταν η φιλαρχία, αποτέλεσμα του ότι όλοι ήταν παλικάρια. Ένα περιστατικό που επιβεβαιώνει την αρχομανία τους είναι το παρακάτω όπως το αφηγείται ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Κάποτε, στη διάρκεια του οκτάχρονου αγώνα της ανεξαρτησίας και αναγέννησης της Ελλάδας, χρειάστηκε δώδεκα παλικάρια για κάποια κατασκοπευτική επιχείρηση κατά του εχθρού. Χωρίς δεύτερη σκέψη διάλεξε δώδεκα Ντρέδες που τους πήρε κοντά του και τους έκανε μάθημα τακτικής, για το τι θα έκαναν και πως θα το έκαναν. Αφού τελείωσε το μάθημα τους άφησε μόνους να βγάλουν τον αρχηγό τους, μα στάθηκε αδύνατο, γιατί όλοι ήθελαν την αρχηγία. Μπροστά στο αδιέξοδο μπήκε στη μέση και προσπάθησε να βρει μια λύση μα αυτοί το βιολί τους. Όλα αυτά εξόργισαν το «Γέρο του Μοριά» που αγαναχτισμένος είπε το περίφημο «Δώδεκα Σουλιμαίοι, δεκατρείς καπεταναίοι, άειστε μου στο διάολο» και έστειλε άλλους στην επιχείρηση.
Λόγω του ελαττώματος της φιλαρχίας, έγιναν άθελά τους υπηρέτες των συμφερόντων κάποιων άλλων, που δεν είχαν την στρατιωτική παιδεία και δύναμη, αλλά στηριζόμενοι στα Ντρέδικα άρματα, προκάλεσαν διχόνοιες και εμφύλιους σπαραγμούς, στον πολύπαθο τόπο και λαό.
Σημ: Οι πληροφορίες είναι από το βιβλίο του Δημήτρη Παν. Αθανασόπουλου ''ΣΟΥΛΙΜΟΧΩΡΙΑ - ΝΤΡΕΔΕΣ ΟΙ ΑΔΙΚΗΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ''
Πέμπτη 1 Απριλίου 2010
Το κυνήγι του αγριόχοιρου
Οι κυνηγοί συνήθως δεν πηγαίνουν μόνοι τους αλλά σε παρέες που είναι πολύ δεμένες και δεν δέχονται καινούργιους δίπλα τους. Το κυνήγι του αγριόχοιρου είναι πολύ επικίνδυνο και υπάρχει μεγάλος φόβος για ατυχήματα, γι αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Στο κυνήγι του λαγού ο σκύλος πρέπει να είναι «επιστήμονας», γιατί αυτός παίζει το μεγαλύτερο ρόλο. Ενώ στο αγριογούρουνο πρέπει να είναι απλά θαρραλέος, γιατί το μεγαλύτερο ρόλο παίζει ο κυνηγός.
Το αγριογούρουνο εκτός από καλή ακοή έχει και καλή όσφρηση, γι αυτό στο καρτέρι εκτός από ακίνητοι οι κυνηγοί πρέπει να μην καπνίζουν ή να κάνουν κάτι άλλο που προδίδει την παρουσία τους. Το πλεονέκτημα που έχουν οι κυνηγοί είναι ότι όταν έρχεται αγριόχοιρος προς το μέρος τους γίνεται μεγάλος θόρυβος και έτσι ξέρουν ακριβώς που θα βγει. Έτσι κάνει ευκολότερη την τουφεκιά.