Γράφει ο Δημήτρης Μητρόπουλος, Αντιστράτηγος, Επίτιμος Υπαρχηγός Ελληνικής Αστυνομίας,
Συγγραφέας, Πτυχιούχος Νομικής, Δημοσίου Δικαίου και Πολιτικών Επιστημών
Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητής στη Σχολή Αξ/κών Ελληνικής Αστυνομίας, Πιστοποίηση
ΕΟΠΠΕΠ, Μέλος της Ένωσης Μεσσηνίων Συγγραφέων.
Μιλώντας για την οργάνωση, την ευημερία
και την προκοπή της Κοινωνίας μας, είναι εύλογο να ανατρέξει κανείς στον «Πρωταγόρα»
του Πλάτωνα και να μνημονεύσει το πολύ γνωστό περιστατικό της «αιδούς» και
της «δίκης». Ο Ζευς, δηλαδή, βλέποντας ότι είναι αδύνατη η ειρηνική συμβίωση
των ανθρώπων, έστειλε σε αυτούς την «αιδώ» και την «δίκη» με την εντολή, όποιος
τις παραβιάζει να τιμωρείται αυστηρά. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό και
υπογραμμίζεται από όλους τους πολιτειολόγους του κόσμου, ο Πλάτων, στην «Πολιτεία»
του, μιλάει με ιδιαίτερη έμφαση για το ρόλο των Φυλάκων που ήταν ταγμένοι για
την εποπτεία τηρήσεως και εφαρμογής των θέσμιων. Και δίνει ιδιαίτερη σημασία
στο θέμα της επιλογής εκείνων που θα ασχοληθούν με το λειτούργημα αυτό. Καθώς
επίσης και στο θέμα της κατάλληλης αγωγής και παιδείας των (Πολιτεία 374c). Και ακόμη δεν
νοείται για τον Πλάτωνα δημόσιος λειτουργός ο οποίος να μην έχει ενστερνιστεί
την ιδέα της Δικαιοσύνης. Η οποία, κατ' αυτόν, είναι η κορωνίδα των αρετών για
μια «υγιή Πόλιν» όπως την αποκαλεί και όχι «φλεγμαίνουσαν και ασθενή».
Σήμερα ο ρόλος της Αστυνομίας είναι ένας
φάρος, που φωτίζει την Κοινωνία και τον βλέπουν οι άλλοι. Είναι ένα σημείο
αναφοράς για όλους. Είναι ένας κυματο-θραύστης στα ορμητικά κύματα της διαφθοράς
και του εγκλήματος. Γι’ αυτό και ο Αστυνομικός σήμερα, πρέπει να γνωρίζει
πολλά πράγματα για να ανταποκριθεί στη δύσκολη αποστολή του. Πρέπει να είναι
ενήμερος για τα σύγχρονα επιτεύγματα της τεχνολογίας και γενικότερα για τις
μεθόδους που πρέπει να χρησιμοποιεί. Πρέπει να έχει τέτοια μόρφωση, κοινωνική,
επαγγελματική και επιστημονική που απαιτεί η θέση του στην πολυτάραχη,
καταναλωτική και προκλητική κοινωνία μας.
Το άτομο είναι απομονωμένο στη σημερινή κοινωνία,
υποφέρει από την απομόνωση, δεν ενδιαφέρεται για το τι συμβαίνει γύρω του. Οι
άνθρωποι γίνονται κάθε μέρα και περισσότερο ατομιστές. Υπάρχει αδιαφορία για τα
προβλήματα των άλλων. Οι άνθρωποι ποτέ δεν υπήρξαν τόσο κοντά ο ένας στον
άλλον, όσο και τόσο μακριά, ο ένας από τον άλλον.
Έκδηλη είναι η περιφρόνηση προς τις ηθικές
αξίες. Η εξασθένηση του αισθήματος της εξωτερικής συμπεριφοράς, δεν συμβαδίζει
με τις απαιτήσεις των αναγκών της ασφάλειας, της ηρεμίας και της ελευθερίας του
πολίτη.
Έτσι ο αστυνομικός είναι ανεπιθύμητος και
επιθυμητός, γιατί εκφράζει τις υποχρεώσεις και την ελευθερία. Είναι δεκτή η
αστυνομία, για τα προβλήματα του πολίτη και ανεπιθύμητη, όταν εφαρμόζει τους
νόμους.
Για τους λόγους αυτούς, θα πρέπει η αστυνομία
να μην εργάζεται υπό σκιά, αλλά να πληροφορεί το κοινό, το οποίο δεν είναι
σωστά πληροφορημένο και δεν γνωρίζει την αληθινή εικόνα του αστυνομικού.
Μόνον η παρουσία με στολή αστυνομικών σε
πολυσύχναστα στο κοινό μέρη, θα βελτιώσει τις σχέσεις αστυνομικών και κοινού.
Οι αστυνομικοί των τμημάτων τάξης πρέπει να
γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα και να αντιλαμβάνονται καλά και γρήγορα. Οι
αστυνομικοί ποτέ δεν πρέπει να λένε στο πολίτη, «δεν ξέρω». Ο καλύτερος
αστυνομικός είναι εκείνος, που πληροφορεί πρόθυμα και με ακρίβεια τον
απευθυνόμενο σε αυτόν πολίτη. Ιδιαίτερα πρέπει να προστατεύει τους νέους και να
φέρεται στοργικά.
Για την καλυτέρευση της εικόνας του
αστυνομικού και ιδιαίτερα του αστυνομικού με στολή, υπάρχει απόλυτη ανάγκη
αρμονικής συμβίωσης αστυνομίας και κοινού.
Η δημόσια τάξη και ασφάλεια δεν μπορεί να
εξασφαλισθεί από την αστυνομία μέσα σε
ένα κλίμα εχθρότητας ή αδιαφορίας του πολίτη.
Πρέπει να νικηθεί το εμπόδιο, το οποίο
αντιπροσωπεύει την ένωση των ιδεών, π.χ. οι πληροφοριοδότες να μη θεωρούνται
καταδότες γιατί οι πληροφορίες που δίνουν στην αστυνομία για τις εγκληματικές
δραστηριότητες κάποιου, προστατεύουν τα ίδια τα συμφέροντά του και τα
συνταγματικά κατοχυρωμένα, ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα.
Ο αστυνομικός πρέπει να βγει από το «γκέτο»
της αντίθεσης και της τήρησης της τάξης. Απαιτείται η δημιουργία αλτρουιστών
αστυνομικών εμπειρογνωμόνων και ειδικών, στην παροχή βοήθειας διάφορων τύπων.
Να καταβληθεί προσπάθεια για αύξηση στο
μεγαλύτερο βαθμό των δραστηριοτήτων της αστυνομίας, οι οποίες εκτιμώνται περισσότερο
από το κοινό, όπως οι περιπολίες ασφαλείας, οι αποστολές βοήθειας κλπ., οι
οποίες πρέπει να εκφράζονται σε πλαίσιο πάντοτε αυστηρά επαγγελματικό και με
την προϋπόθεση ότι δεν θα φθάνει η αστυνομία σε υπερβολές.
Θα πρέπει δηλαδή η αστυνομία να δώσει στο
κοινό, εκείνο που επιθυμεί και όχι να ισχυρίζεται φορτικά, ότι έχει πάντοτε
δίκιο.
Η καλυτέρευση τη επαγγελματικής συνείδησης
των αστυνομικών.
Πρέπει να αντιληφθεί ο αστυνομικός, ότι οι
δραστηριότητές του αντανακλούν τον πολιτισμό του ανθρώπου που έχει μέσα του, ο
οποίος τον διακρίνει και τον κρίνει.
Πρόκειται για χρυσό κανόνα, στη σημερινή
κοινωνία. Η συνείδηση του αστυνομικού εδραιώνεται στην ατομική του ευθύνη (ψυχολογική
μελέτη του προβλήματος σε βάθος, ανάλυση των αναφορών σύνθεση της συμπεριφοράς
του, προπαρασκευή των επαφών του με το κοινό).
Όσον αφορά τη δραστηριότητα της αστυνομίας
για τη βελτίωση των σχέσεών της με το κοινό, πρέπει να έχει σαν αντικειμενικό
σκοπό την καλυτέρευση και επέκταση των υπηρεσιών της αστυνομίας οι οποίες
«υποχρεώνουν» το κοινό.
Να παρακολουθεί η αστυνομία, από πολύ κοντά
όλα τα επεισόδια τα οποία ζημιώνουν τις σχέσεις με το κοινό, με τη μεσολάβηση
του διοικητή της υπηρεσίας, ο οποίος οφείλει να εξηγεί και να αποκαθιστά τις
καλές σχέσεις.
Να χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής ενημέρωσης,
που κρίνει αναγκαία, για την πληροφόρηση του κοινού και τις παρεχόμενες πληροφορίες.
Να υποδέχονται οι αστυνομικοί το κοινό με
καλοσύνη και να δίνουν πρόθυμα πληροφορίες.
Η κοινωνική εκπαίδευση
των αστυνομικών, αναγκαία προϋπόθεση για την κατανόηση των σύγχρονων
προβλημάτων της κοινωνίας.
Τα θέματα των κοινωνικών επιστημών, όπως π.χ.
η κοινωνιολογία, η ψυχολογία, η ψυχιατρική, η εγκληματολογία, η σωφρονιστική,
η κοινωνική ψυχολογία κ.λπ. πρέπει να γίνονται γνωστά στους αστυνομικούς, σε
ειδικά μαθήματα και διαλέξεις. Τα μαθήματα αυτά είναι βασικής σημασίας για το
αστυνομικό επάγγελμα, οι δε γνώσεις από αυτά, είναι όχι μόνον πολύ
απαραίτητες, αλλά και υποβοηθούν σημαντικότατα το έργο της αστυνομίας.
Η κοινωνία της εποχής μας είναι μία κοινωνία μετάβασης, στην οποία μια σειρά από δεδομένες συνθήκες του παρελθόντος οπωσδήποτε μεταβάλλουν και μεταβάλλονται σε μια κλίμακα τέτοια, ώστε κάποιος να μπορεί να μιλήσει για μια ευρύτερη κατολίσθηση, μπορούμε να πούμε, όχι μόνο μιας σειράς από θεσμούς, αλλά επίσης και για μια κατολίσθηση των αξιών. Ο μεγάλος Γερμανός φιλόσοφος και κοινωνικός επιστήμονας ΜΑΞ ΣΕΛΛΕΡ στις αρχές του αιώνα, μιλούσε για κατολίσθηση όλων των αξιών. Αυτό είναι ένα στοιχείο, το οποίο πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, γιατί δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα στη σχέση των αστυνομικών και του πολίτη.
Επίσης ένα σοβαρό στοιχείο, το οποίο συνδέεται ακριβώς με αυτήν τη μεταβατικότητα της εποχής μας, είναι ότι ο δείκτης αμφισβήτησης των κοινωνικών πραγματικοτήτων και δομών έχει αυξηθεί κάθετα, όπως άλλωστε συνέβαινε κάθε φορά, που γεννιόταν ένα νέο κοινωνικό σύστημα ή ειδικότερα όπως π.χ. το πέρασμα από την αγροτική κοινωνία στην αστική κοινωνία, είχαμε τέτοιου είδους, μπορούμε να πούμε, μεταβολές στο δείκτη αμφισβήτησης.
Η κοινωνία της εποχής μας είναι μία κοινωνία μετάβασης, στην οποία μια σειρά από δεδομένες συνθήκες του παρελθόντος οπωσδήποτε μεταβάλλουν και μεταβάλλονται σε μια κλίμακα τέτοια, ώστε κάποιος να μπορεί να μιλήσει για μια ευρύτερη κατολίσθηση, μπορούμε να πούμε, όχι μόνο μιας σειράς από θεσμούς, αλλά επίσης και για μια κατολίσθηση των αξιών. Ο μεγάλος Γερμανός φιλόσοφος και κοινωνικός επιστήμονας ΜΑΞ ΣΕΛΛΕΡ στις αρχές του αιώνα, μιλούσε για κατολίσθηση όλων των αξιών. Αυτό είναι ένα στοιχείο, το οποίο πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, γιατί δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα στη σχέση των αστυνομικών και του πολίτη.
Επίσης ένα σοβαρό στοιχείο, το οποίο συνδέεται ακριβώς με αυτήν τη μεταβατικότητα της εποχής μας, είναι ότι ο δείκτης αμφισβήτησης των κοινωνικών πραγματικοτήτων και δομών έχει αυξηθεί κάθετα, όπως άλλωστε συνέβαινε κάθε φορά, που γεννιόταν ένα νέο κοινωνικό σύστημα ή ειδικότερα όπως π.χ. το πέρασμα από την αγροτική κοινωνία στην αστική κοινωνία, είχαμε τέτοιου είδους, μπορούμε να πούμε, μεταβολές στο δείκτη αμφισβήτησης.
Ο δείκτης αμφισβήτησης είναι πολύ μεγάλος και στην εποχή
μας.
Εμείς ιδιαίτερα στην Ελλάδα, δεδομένου ότι είμαστε μια κοινωνία που μπήκε σε όλη αυτή τη διαδικασία των μεταβολών αργότερα από τις βιομηχανικά ανεπτυγμένες περιοχές της Ευρώπης, το ζούμε αυτήν την περίοδο με ιδιαίτερη οξύτητα.
Επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, ότι παγκόσμια, η κοινωνία της εποχής μας είναι μια κοινωνία, που η κοινωνιολογία την ονομάζει «κοινωνία της επιτρεπτικότητας» και έχει μια τάση πολύ ανεκτικότερη από ότι στο παρελθόν, απέναντι στο διαφορετικό και στο άλλο.
Αυτά όλα τα στοιχεία σκιαγραφούν το πλαίσιο της κοινωνίας της εποχής μας και βεβαίως, προσδιορίζουν και τις μορφές της σύγχρονης κοινωνικής παθολογίας. Γιατί κοινωνική παθολογία, δεν είναι μόνον το έγκλημα, το οποίο έχει πρωταρχικά κοινωνικά αίτια και δεν αποτελεί κατά κανόνα εκδήλωση μιας διεστραμμένης εκ γενετής προσωπικότητας, αλλά επίσης η κοινωνική παθολογία έχει πάρει σήμερα και άλλες μορφές. Εδώ βέβαια πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας, ότι υπάρχουν παράγοντες, που προσδιορίζουν αυτήν την κοινωνική παθολογία. Ακριβώς επειδή ζούμε σε εποχή μετάβασης, υπάρχει έντονο το στοιχείο μιας αδιεξοδικότητας. Μεγάλες μάζες ανθρώπων, ιδιαίτερα νέων ανθρώπων, έχουν την αίσθηση ότι η κοινωνική πραγματικότητα δεν τους δίνει τη δυνατότητα να διαμορφώσουν μια ζωή με νόημα.
Ο ΜΑΞ ΒΕΜΠΕΡ έλεγε, ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι αδύνατο να υπάρξει, να λειτουργήσει, αν δεν έχει νόημα η ζωή της. Γενικότερα, πρόκειται για τα γνωστά μας φαινόμενα αλλοτρίωσης όλων των κατηγοριών, που ερμηνεύουν πολλά από τα στοιχεία της σύγχρονης κοινωνικής παθολογίας.
Εδώ ανακύπτει ένα μεγάλο πρόβλημα. Ο αστυνομικός δεν αντιμετωπίζει απλά την ακραία ρήξη με το κοινωνικό περιβάλλον που είναι το έγκλημα με τα καθορισμένα από το νόμο στοιχεία του, αλλά μια διάχυτη παραβατικότητα, που συσχετίζεται και προκύπτει από τη συνολική κρίση της κοινωνίας.
Ακριβώς γι' αυτό και ο αστυνομικός πρέπει να είναι σε θέση να διακρίνει τα όρια ανάμεσα σ' αυτό που συνιστά και αποτελεί έκφραση μιας γενικότερης κοινωνικής κρίσης, που συνδέεται με τη μεταβατικότητα της εποχής μας. Η ικανότητα του αστυνομικού να μπορεί να διακρίνει ανάμεσα στο έγκλημα και την ευρύτερη κοινωνική παραβατικότητα, αποκτάται, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να έχει περάσει από εκπαίδευση, η οποία θα του δίνει ακριβώς τη δυνατότητα να κάνει αυτές τις διακρίσεις, εκπαίδευση δηλαδή, η οποία θα του επιτρέπει να λειτουργεί σωστά κοινωνικά.
Ένα άλλο σοβαρό θέμα είναι η κρατούσα αντίληψη στις δημοκρατικές κοινωνίες του ρόλου της εξουσίας, επομένως της σχέσης κράτους και κοινωνίας στη σύγχρονη εποχή. Ποια είναι αυτή η αντίληψη; Πώς διαμορφώνεται και πώς λειτουργεί; Ενώ παλιότερα η κοινωνία έβλεπε την εξουσία σ' ένα επίπεδο αποκλειστικής αντιπαλότητας και όλες οι συνταγματικές κατοχυρώσεις έχουν το νόημα κατοχύρωσης του πολίτου και των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων απέναντι στην εξουσία, σήμερα η συνταγματική αντίληψη έχει, μερικώς τουλάχιστον, ανατραπεί, κάτι που αναμφισβήτητα προέρχεται απ' όλες τις μεταβολές που έχουν σημειωθεί στις κοινωνίες μας.
Σήμερα η έννοια των συνταγματικών κατοχυρώσεων είναι ότι στη διαπάλη των κοινωνικών συμφερόντων, των κοινωνικών αντιθέσεων, πρέπει να βρίσκεται μια μέση γραμμή συμβιβασμού. Το στοιχείο, λοιπόν, της συμβιβαστικότητας είναι σήμερα προσδιοριστικό, μπορούμε να πούμε, μιας νέας συνταγματικής αντίληψης, σε αντίθεση με την παλαιότερη, η οποία θεωρούσε ότι το στοιχείο των μετωπικών συγκρούσεων, δεν μπορεί να ξεπεραστεί με διαδικασίες, μπορούμε να πούμε, εξισορροπητικές. Η αντίληψη η σημερινή, λοιπόν, είναι ότι το κράτος πρέπει να παρεμβαίνει εξισορροπητικά ανάμεσα στα συγκρουόμενα συλλογικά συμφέροντα.
Ο σύγχρονος ρόλος του αστυνομικού στην κοινωνία
Κάτω απ' αυτές τις νέες προϋποθέσεις, που έχουν διαμορφώσει μια εντελώς νέα συνταγματική αντίληψη, ο αστυνομικός καλείται να παίξει ένα ρόλο, ο οποίος δεν είναι πλέον ο παραδοσιακός ρόλος του οργάνου καταστολής, μέσα στο πλαίσιο ενός εξειδικευμένου μηχανισμού καταναγκασμού, αλλά καλείται να λειτουργήσει, σαν κοινωνικός λειτουργός.
Όσο κι αν αυτό φαίνεται παράδοξο, ο αστυνομικός σήμερα μέσα σε αυτές τις διαδικασίες συμβιβασμού και εξισορρόπησης, πρέπει να είναι σε θέση, να παρεμβαίνει με τρόπο, ώστε να απαλύνει τη σύγκρουση των κοινωνικών συμφερόντων και να προλαμβάνει μορφές σύγκρουσης τέτοιες, οι οποίες θα βάζουν σε κίνδυνο την κοινωνική συνύπαρξη και ειρήνη. Γι' αυτό ακριβώς και ο παραδοσιακός τύπος αστυνομικού έχει ξεπεραστεί σε όλη τη γραμμή.
Εμείς ιδιαίτερα στην Ελλάδα, δεδομένου ότι είμαστε μια κοινωνία που μπήκε σε όλη αυτή τη διαδικασία των μεταβολών αργότερα από τις βιομηχανικά ανεπτυγμένες περιοχές της Ευρώπης, το ζούμε αυτήν την περίοδο με ιδιαίτερη οξύτητα.
Επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, ότι παγκόσμια, η κοινωνία της εποχής μας είναι μια κοινωνία, που η κοινωνιολογία την ονομάζει «κοινωνία της επιτρεπτικότητας» και έχει μια τάση πολύ ανεκτικότερη από ότι στο παρελθόν, απέναντι στο διαφορετικό και στο άλλο.
Αυτά όλα τα στοιχεία σκιαγραφούν το πλαίσιο της κοινωνίας της εποχής μας και βεβαίως, προσδιορίζουν και τις μορφές της σύγχρονης κοινωνικής παθολογίας. Γιατί κοινωνική παθολογία, δεν είναι μόνον το έγκλημα, το οποίο έχει πρωταρχικά κοινωνικά αίτια και δεν αποτελεί κατά κανόνα εκδήλωση μιας διεστραμμένης εκ γενετής προσωπικότητας, αλλά επίσης η κοινωνική παθολογία έχει πάρει σήμερα και άλλες μορφές. Εδώ βέβαια πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας, ότι υπάρχουν παράγοντες, που προσδιορίζουν αυτήν την κοινωνική παθολογία. Ακριβώς επειδή ζούμε σε εποχή μετάβασης, υπάρχει έντονο το στοιχείο μιας αδιεξοδικότητας. Μεγάλες μάζες ανθρώπων, ιδιαίτερα νέων ανθρώπων, έχουν την αίσθηση ότι η κοινωνική πραγματικότητα δεν τους δίνει τη δυνατότητα να διαμορφώσουν μια ζωή με νόημα.
Ο ΜΑΞ ΒΕΜΠΕΡ έλεγε, ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι αδύνατο να υπάρξει, να λειτουργήσει, αν δεν έχει νόημα η ζωή της. Γενικότερα, πρόκειται για τα γνωστά μας φαινόμενα αλλοτρίωσης όλων των κατηγοριών, που ερμηνεύουν πολλά από τα στοιχεία της σύγχρονης κοινωνικής παθολογίας.
Εδώ ανακύπτει ένα μεγάλο πρόβλημα. Ο αστυνομικός δεν αντιμετωπίζει απλά την ακραία ρήξη με το κοινωνικό περιβάλλον που είναι το έγκλημα με τα καθορισμένα από το νόμο στοιχεία του, αλλά μια διάχυτη παραβατικότητα, που συσχετίζεται και προκύπτει από τη συνολική κρίση της κοινωνίας.
Ακριβώς γι' αυτό και ο αστυνομικός πρέπει να είναι σε θέση να διακρίνει τα όρια ανάμεσα σ' αυτό που συνιστά και αποτελεί έκφραση μιας γενικότερης κοινωνικής κρίσης, που συνδέεται με τη μεταβατικότητα της εποχής μας. Η ικανότητα του αστυνομικού να μπορεί να διακρίνει ανάμεσα στο έγκλημα και την ευρύτερη κοινωνική παραβατικότητα, αποκτάται, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να έχει περάσει από εκπαίδευση, η οποία θα του δίνει ακριβώς τη δυνατότητα να κάνει αυτές τις διακρίσεις, εκπαίδευση δηλαδή, η οποία θα του επιτρέπει να λειτουργεί σωστά κοινωνικά.
Ένα άλλο σοβαρό θέμα είναι η κρατούσα αντίληψη στις δημοκρατικές κοινωνίες του ρόλου της εξουσίας, επομένως της σχέσης κράτους και κοινωνίας στη σύγχρονη εποχή. Ποια είναι αυτή η αντίληψη; Πώς διαμορφώνεται και πώς λειτουργεί; Ενώ παλιότερα η κοινωνία έβλεπε την εξουσία σ' ένα επίπεδο αποκλειστικής αντιπαλότητας και όλες οι συνταγματικές κατοχυρώσεις έχουν το νόημα κατοχύρωσης του πολίτου και των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων απέναντι στην εξουσία, σήμερα η συνταγματική αντίληψη έχει, μερικώς τουλάχιστον, ανατραπεί, κάτι που αναμφισβήτητα προέρχεται απ' όλες τις μεταβολές που έχουν σημειωθεί στις κοινωνίες μας.
Σήμερα η έννοια των συνταγματικών κατοχυρώσεων είναι ότι στη διαπάλη των κοινωνικών συμφερόντων, των κοινωνικών αντιθέσεων, πρέπει να βρίσκεται μια μέση γραμμή συμβιβασμού. Το στοιχείο, λοιπόν, της συμβιβαστικότητας είναι σήμερα προσδιοριστικό, μπορούμε να πούμε, μιας νέας συνταγματικής αντίληψης, σε αντίθεση με την παλαιότερη, η οποία θεωρούσε ότι το στοιχείο των μετωπικών συγκρούσεων, δεν μπορεί να ξεπεραστεί με διαδικασίες, μπορούμε να πούμε, εξισορροπητικές. Η αντίληψη η σημερινή, λοιπόν, είναι ότι το κράτος πρέπει να παρεμβαίνει εξισορροπητικά ανάμεσα στα συγκρουόμενα συλλογικά συμφέροντα.
Ο σύγχρονος ρόλος του αστυνομικού στην κοινωνία
Κάτω απ' αυτές τις νέες προϋποθέσεις, που έχουν διαμορφώσει μια εντελώς νέα συνταγματική αντίληψη, ο αστυνομικός καλείται να παίξει ένα ρόλο, ο οποίος δεν είναι πλέον ο παραδοσιακός ρόλος του οργάνου καταστολής, μέσα στο πλαίσιο ενός εξειδικευμένου μηχανισμού καταναγκασμού, αλλά καλείται να λειτουργήσει, σαν κοινωνικός λειτουργός.
Όσο κι αν αυτό φαίνεται παράδοξο, ο αστυνομικός σήμερα μέσα σε αυτές τις διαδικασίες συμβιβασμού και εξισορρόπησης, πρέπει να είναι σε θέση, να παρεμβαίνει με τρόπο, ώστε να απαλύνει τη σύγκρουση των κοινωνικών συμφερόντων και να προλαμβάνει μορφές σύγκρουσης τέτοιες, οι οποίες θα βάζουν σε κίνδυνο την κοινωνική συνύπαρξη και ειρήνη. Γι' αυτό ακριβώς και ο παραδοσιακός τύπος αστυνομικού έχει ξεπεραστεί σε όλη τη γραμμή.
Δεν μπορεί ο αστυνομικός σήμερα να είναι ένα
στοιχείο, το οποίο να έχει απλώς και μόνο μια στενή επαγγελματική εκπαίδευση σε
τρόπο, ώστε απλά και μόνο να μπορεί να αντιμετωπίζει τις έσχατες μορφές
παραβατικότητας, όπως είναι το έγκλημα. Πρέπει να είναι σε θέση επίσης να
λειτουργεί στο πλαίσιο των κοινωνικών εξισορροπήσεων με παρεμβάσεις
προληπτικού χαρακτήρα. Πρέπει να είναι σε θέση σε περιπτώσεις συγκρούσεων ή στη
διαδρομή μιας ρήξης, να τις προλαμβάνει και να τις οδηγεί, όσο εξαρτάται απ'
αυτόν, σε ένα πλαίσιο ομαλής λύσης.
Για το λόγο αυτό οπωσδήποτε ο αστυνομικός σήμερα δεν μπορεί να έχει τη νοοτροπία, που πολλές φορές στο παρελθόν χαρακτήριζε πολύ έντονα την αστυνομία, τη νοοτροπία μιας στεγανής ομάδας αποκομμένης από την κοινωνία. Βασική προϋπόθεση, επομένως, είναι ο αστυνομικός να λειτουργεί ενταγμένος οργανικά μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο. Πρέπει να είναι μέτοχος και συμμέτοχος, γιατί αν δεν είναι μέτοχος και συμμέτοχος, δεν είναι δυνατόν ποτέ να γίνει αποδεκτός κοινωνικά.
Τα αρνητικά στερεότυπα που υπάρχουν για τον αστυνομικό, υπάρχουν ακριβώς και έχουν διαμορφωθεί, γιατί ο αστυνομικός λειτουργούσε στο πλαίσιο αυτής της απαρχαιωμένης αντίληψης, ότι ανήκει σ' ένα σώμα ξεχωριστό, το οποίο λειτουργεί έξω και πάνω από τις κοινωνικές διαδικασίες.
Ο αστυνομικός σήμερα είναι υποχρεωμένος να βρίσκεται μέσα στις κοινωνικές διαδικασίες. Πρέπει να γίνεται αποδεκτός από την ανοικτή κοινωνία σαν ένα απαραίτητο και αναγκαίο μέλος αυτής της κοινωνίας.
Διαφορετικά οι αντιστάσεις, οι οποίες μπορεί να προέρθουν από το κοινωνικό σώμα είναι τέτοιες, ώστε να παρεμποδίζουν το κρίσιμο αστυνομικό έργο.
Ακριβώς γι' αυτό άλλωστε και στη σύγχρονη αντίληψη βλέπουμε ότι αναπτύσσεται πάρα πολύ η ιδέα της ανάπτυξης των δημοσίων σχέσεων κρατικών φορέων με το κοινό.
Σήμερα η πληροφόρηση, η οποία είναι βασικός άξονας, βασικός επικοινωνιακός τροχός, είναι ίσως όσο ποτέ άλλοτε απαραίτητος να λειτουργήσει σαν μέσο συμπλησιασμού, σύγκλισης της αστυνομίας με την ευρύτερη κοινωνία.
Οι στόχοι αυτοί, οι οποίοι τοποθετήθηκαν σ' ένα θεωρητικό επίπεδο, για να πραγματοποιηθούν, απαιτείται, όπως η όλη αντίληψη της εκπαίδευσης των αστυνομικών, να είναι διαφορετική απ' ότι ήταν στο παρελθόν.
Ο αστυνομικός σήμερα δεν μπορεί να αγνοεί βασικά στοιχεία της κοινωνιολογικής προσέγγισης των προβλημάτων. Ο αστυνομικός δεν μπορεί να μη γνωρίζει βασικά στοιχεία της ψυχολογίας. Είναι υποχρεωμένος, διαφορετικά οι αντιμετωπίσεις του θα έχουν ένα χαρακτήρα δύσκαμπτο και προκατασκευασμένο.
Ένα χαρακτήρα, ο οποίος εκδηλώνεται στην αδυναμία διακρίσεων και κανείς δεν μπορεί πραγματικά να εκτελέσει σωστά τη δουλειά του, ιδιαίτερα ο αστυνομικός που έχει αυτό το ρόλο, ο οποίος εξ ορισμού, είναι ένας ρόλος δύσκολος, αν λειτουργεί με στερεότυπα και προκαταλήψεις, ώστε ο πολίτης να μη δυσπιστεί.
Για το λόγο αυτό οπωσδήποτε ο αστυνομικός σήμερα δεν μπορεί να έχει τη νοοτροπία, που πολλές φορές στο παρελθόν χαρακτήριζε πολύ έντονα την αστυνομία, τη νοοτροπία μιας στεγανής ομάδας αποκομμένης από την κοινωνία. Βασική προϋπόθεση, επομένως, είναι ο αστυνομικός να λειτουργεί ενταγμένος οργανικά μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο. Πρέπει να είναι μέτοχος και συμμέτοχος, γιατί αν δεν είναι μέτοχος και συμμέτοχος, δεν είναι δυνατόν ποτέ να γίνει αποδεκτός κοινωνικά.
Τα αρνητικά στερεότυπα που υπάρχουν για τον αστυνομικό, υπάρχουν ακριβώς και έχουν διαμορφωθεί, γιατί ο αστυνομικός λειτουργούσε στο πλαίσιο αυτής της απαρχαιωμένης αντίληψης, ότι ανήκει σ' ένα σώμα ξεχωριστό, το οποίο λειτουργεί έξω και πάνω από τις κοινωνικές διαδικασίες.
Ο αστυνομικός σήμερα είναι υποχρεωμένος να βρίσκεται μέσα στις κοινωνικές διαδικασίες. Πρέπει να γίνεται αποδεκτός από την ανοικτή κοινωνία σαν ένα απαραίτητο και αναγκαίο μέλος αυτής της κοινωνίας.
Διαφορετικά οι αντιστάσεις, οι οποίες μπορεί να προέρθουν από το κοινωνικό σώμα είναι τέτοιες, ώστε να παρεμποδίζουν το κρίσιμο αστυνομικό έργο.
Ακριβώς γι' αυτό άλλωστε και στη σύγχρονη αντίληψη βλέπουμε ότι αναπτύσσεται πάρα πολύ η ιδέα της ανάπτυξης των δημοσίων σχέσεων κρατικών φορέων με το κοινό.
Σήμερα η πληροφόρηση, η οποία είναι βασικός άξονας, βασικός επικοινωνιακός τροχός, είναι ίσως όσο ποτέ άλλοτε απαραίτητος να λειτουργήσει σαν μέσο συμπλησιασμού, σύγκλισης της αστυνομίας με την ευρύτερη κοινωνία.
Οι στόχοι αυτοί, οι οποίοι τοποθετήθηκαν σ' ένα θεωρητικό επίπεδο, για να πραγματοποιηθούν, απαιτείται, όπως η όλη αντίληψη της εκπαίδευσης των αστυνομικών, να είναι διαφορετική απ' ότι ήταν στο παρελθόν.
Ο αστυνομικός σήμερα δεν μπορεί να αγνοεί βασικά στοιχεία της κοινωνιολογικής προσέγγισης των προβλημάτων. Ο αστυνομικός δεν μπορεί να μη γνωρίζει βασικά στοιχεία της ψυχολογίας. Είναι υποχρεωμένος, διαφορετικά οι αντιμετωπίσεις του θα έχουν ένα χαρακτήρα δύσκαμπτο και προκατασκευασμένο.
Ένα χαρακτήρα, ο οποίος εκδηλώνεται στην αδυναμία διακρίσεων και κανείς δεν μπορεί πραγματικά να εκτελέσει σωστά τη δουλειά του, ιδιαίτερα ο αστυνομικός που έχει αυτό το ρόλο, ο οποίος εξ ορισμού, είναι ένας ρόλος δύσκολος, αν λειτουργεί με στερεότυπα και προκαταλήψεις, ώστε ο πολίτης να μη δυσπιστεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου