ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΒΙΝΤΕΟ. ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΝ, ΚΑΤΟΙΚΟΥΝ ΚΑΙ ΑΓΑΠΟΥΝ ΤΟ ΧΩΡΙΟ, ΤΗΝ ΤΡΙΦΥΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΚΙ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ! Email: anodorio@gmail.com
Τρίτη 30 Μαρτίου 2010
Μια γενιά προσφοράς...
Τέλος η συγκοινωνιακή απομόνωση της Μεσσηνίας
Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010
Έπαινος στην εφημερίδα του Γυμνασίου Δωρίου από το ίδρυμα Μπότση.
Τα θέματα με τα οποία καταπιάστηκαν τα παιδιά ήταν κυρίως πολιτιστικά και περιβαλλοντικά, ενώ δεν παρέλειψαν να καταγράφουν και τα νέα του σχολείου τους.
Τις φωτογραφίες τις τράβηξαν μόνα τους και στη συνέχεια έκαναν και την απαραίτητη επεξεργασία τον υπολογιστή τους.
Εκτός από την διευθύντρια του σχολείου, στην όλη προσπάθεια συνετέλεσε και η φιλόλογος Δήμητρα Χατζή.
Λόγω του ότι τα έξοδα για την εκτύπωση θα ήταν πολλά, οι μαθητές “έστησαν“ μόνοι τους τα φύλλα, κάποια από αυτά τα φωτοτύπησαν στους εκτυπωτές του σχολείου, άλλα έγχρωμα και άλλα ασπρόμαυρα, για να τα διανείμουν.
Η εφημερίδα είχε το συμβολικό κόστος των 2 ευρώ και τα έσοδα διατέθηκαν για την εκπαιδευτική τους εκδρομή στο Ναύπλιο. Ο έπαινος αυτός αθλοθετείται από τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό και συνοδεύεται από χρηματικό ποσό 500 ευρώ.
Το ποσό αυτό θα διατεθεί για να αγοραστούν μια κάμερα και μια φωτογραφική μηχανή για το σχολείο, έτσι ώστε να ξεκινήσουν και πάλι οι μαθητές να γράφουν την εφημερίδα τους.
Στην τελετή της 25ης Απονομής Βραβείων παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Φίλιππος Πετσάλνικος και η υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Άννα Διαμαντοπούλου.
Το σχολείο εκπροσώπησαν η διευθύντρια κ. Μπαρτζελιώτη, μαζί με τις μαθήτριες Ασπασία Γκότση (Β') και Ζένα Χασάν (Α' Λυκείου).
Πηγή: Ελευθερία
Κυριακή 28 Μαρτίου 2010
Ενημέρωση για τους αυτοκινητοδρόμους Πελοποννήσου - Μ.Τρίτη η παράδοση του τμήματος Αθήναιο - Λεύκτρο
«Το μεγαλύτερο οδικό έργο αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη» χαρακτήρισε την Ολύμπια οδό ο Γιάννης Καρνέσης. Ο μεγάλος αυτοκινητόδρομος της Δυτικής Πελοποννήσου, που έχει συνολικό μήκος 366 χλμ., θα είναι έτοιμος τον Αύγουστο του 2014. Μέχρι τότε πάντως τμηματικά θα δίνονται κομμάτια στην κυκλοφορία. Όπως τόνισε ο κ. Καρνέσης, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2012 ο δρόμος θα είναι ολοκληρωμένος από Κόρινθο μέχρι την είσοδο του Πύργου, ενώ στο αμέσως επόμενο διάστημα θα δοθεί μεγάλο βάρος στην ολοκλήρωση του τμήματος Καλό Νερό – Τσακώνα ώστε να συνδεθεί η περιοχή της Δυτικής Μεσσηνίας με τον αυτοκινητόδρομο Τρίπολη Καλαμάτα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η αναφορά του κ. Καρνέση στις λύσεις που εξετάζονται στην περιοχή της λίμνης Καϊάφα, όπου ως γνωστόν η διέλευση του αυτοκινητοδρόμου πάνω στην αρχική χάραξη θεωρείται πλέον απαγορευτική. Τόνισε ότι το υπουργείο Υποδομών, που πολύ σύντομα θα λάβει τελική απόφαση, σε συνεργασία με την Ε.Ε., εξετάζει δύο λύσεις. Η πρώτη είναι η «μηδενική λύση» δηλαδή να διακόπτεται ο αυτοκινητόδρομος στα 5 χλμ. που είναι περιβαλλοντικά προστατευμένα, και στο συγκεκριμένο τμήμα να υπάρξουν μόνο έργα συντήρησης και σημάνσεων όπως συμβαίνει και σε ανάλογες περιπτώσεις στην Ευρώπη. Επίσης εξετάζεται η κατασκευή σηράγγων στα ανατολικά παρακάμπτοντας τη λίμνη – λύση που όμως θα έχει αισθητά μεγαλύτερο κόστος. Φυσικά τις περισσότερες πιθανότητες συγκεντρώνει η «μηδενική λύση».
Αναφερόμενος στην παράκαμψη του Καλού Νερού ο Γιάννης Καρνέσης τόνισε ότι ο αυτοκινητόδρομος περνάει από περιοχή χωρίς οικιστική δραστηριότητα και δεν συντρέχουν λόγοι αλλαγής χάραξης και ευρύτερης παράκαμψης. Αλλωστε όπως είπε, η συγκεκριμένη περιοχή είναι σχετικά ευνοημένη συγκριτικά με κόμβους σε Αχαΐα και Ηλεία. Για την παράκαμψη της Ζαχάρως τόνισε ότι εξετάζονται λύσεις ώστε να μην θίγονται κατοικίες, ενώ επιφυλάχθηκε να απαντήσει για πιθανή αλλαγή χάραξης στο Κοπανάκι.
Κλείνοντας την αναφορά του στην υπό κατασκευή Ολύμπια οδό ο κ. Καρνέσης έκανε μία επισήμανση που προκάλεσε αίσθηση:
Δήλωσε ότι η Πελοπόννησος με βάση τα διεθνή κυκλοφοριακά δεδομένα δεν έπρεπε να έχει αυτοκινητόδρομους όπως αυτοί κατασκευάζονται τώρα - αφού όπως είπε ένας αυτοκινητόδρομος πρέπει να έχει ημερήσια διέλευση 20.000 οχήματα. Το μοναδικό κομμάτι που οριακά φθάνει σε αυτά τα επίπεδα είναι το Κόρινθος – Πάτρα, αλλά παρ‘ όλα αυτά «η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας αποτελεί εθνικό καθήκον».
Κόρινθος – Τρίπολη– Καλαμάτα/ Λεύκτρο – Σπάρτη
Σε αυτόν το δρόμο η αρχή γίνεται μεθαύριο με την παράδοση του τμήματος Αθήναιο – Λεύκτρο, ενώ το επόμενο βήμα είναι τον Αύγουστο, οπότε και αναμένεται να παραδοθούν η διάβαση του Καλογερικού αλλά και οι βελτιώσεις στο τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι ολοκληρωμένος ο αυτοκινητόδρομος από την Κόρινθο μέχρι τα Παραδείσια. Θα απομένουν λοιπόν τα τμήματα Τσακώνα Παραδείσια και Τσακώνα – Καλαμάτα, συμπεριλαμβανομένου του περιμετρικού δακτυλίου της Καλαμάτας, αλλά και ο κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη.
Ολόκληρο το έργο θα είναι έτοιμο, όπως είπε ο κ. Καρνέσης, το αργότερο μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου 2012, αλλά ως τότε θα δίνονται επιμέρους τμήματα στην κυκλοφορία. Μάλιστα επεσήμανε ότι μέσα στο 2011, ενδεχομένως και μέχρι τον Ιούλιο, ο αυτοκινητόδρομος θα έχει φθάσει ως το Νοσοκομείο της Καλαμάτας – ενώ εκφράστηκαν ελπίδες ότι τότε θα βρίσκεται σε καλό σημείο και η κατασκευή του περιμετρικού δακτυλίου.
Ο κ. Καρνέσης έκανε γνωστό ότι το συνολικό κόστος του έργου - που όπως είπε είναι μακράν το πρώτο έργο σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα – ανέρχεται στα 951 εκατ. ευρώ, ενώ υπογράμμισε ότι οι κατασκευαστικές εργασίες βρίσκονται λίγο μπροστά από τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα.
Για το τμήμα Τσακώνα – Παραδείσια, που ως γνωστόν κατέρρευσε ενώ είχε παραδοθεί στην κυκλοφορία, ο κ. Καρνέσης επεσήμανε ότι παρά το γεγονός ότι κατασκευάζεται με εθνικούς πόρους, το Ελληνικό Δημόσιο αυτή τη στιγμή δεν χρωστάει ούτε 1 ευρώ στην κατασκευάστρια εταιρεία - ενώ σε ερώτηση για το αν έχουν αναζητηθεί ευθύνες για τις κακοτεχνίες, αφού πρώτα επεσήμανε ότι ο δρόμος ήταν γεμάτος κακοτεχνίες, είπε ότι παρ‘ όλα αυτά δεν προέκυψαν ευθύνες από τις έρευνες. Πάντως τόνισε με νόημα ότι οι υπεύθυνοι έχουν ονοματεπώνυμο.
Για το Τσακώνα – Καλαμάτα ο κ. Καρνέσης τόνισε ότι οι διαδικασίες παρακατάθεσης προχωρούν με έντονο ρυθμό, ενώ έχει συντελεστεί ήδη το 81% των απαραίτητων απαλλοτριώσεων. Στο τέλος της ενημέρωσης για το συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, είπε ότι θα λειτουργήσουν νέοι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων στην Ακροκόρινθο, τη Νεστάνη, το Λεύκτρο, τον Αγιο Φλώρο και την Πελλάνα (στο τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη), ενώ θα συνεχίσει να λειτουργεί και το “Αλέα“ στο Αρτεμίσιο.
Κρατήστε τη φωτογραφία στο αρχείο σας.
Πηγή: Ελευθερία
Αφιέρωμα στη μνήμη του Δημήτρη Παπατσώρη
Το αφιέρωμα έχει αναρτηθεί στο youtube από φίλο του ιστολογίου.
Το τραγούδι που ακούγεται στο βίντεο, αναφέρεται στο βουλευτή Δημήτριο Παπατσώρη, ο οποίος έφτιαξε το δρόμο Αγίου Γεωργίου - Κοπανακίου το 1900 και τα πρώτα σπίτια του συνοικισμού Κάτω Κοπανάκι.
Σάββατο 27 Μαρτίου 2010
Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010
Η γιορτή στις 24 Μαρτίου 2010. 189η Επέτειος
24 Μαρτίου 2010. Εορτασμός της 189ης επετείου της εξέγερσης και ορκωμοσίας των Ντρέδων
Στον προαύλιο χώρο του ιερού ναού Αγίου Δημητρίου τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση από το Μητροπολίτη Τριφυλίας & Ολυμπίας κ. Χρυσόστομο, εψάλη δέηση στη Μεγαλόχαρη και έγινε αναπαράσταση της ορκωμοσίας από μαθητές, με τον παπα-Δημήτρη να διαβάζει τον όρκο!
Στη συνέχεια, μαθήτριες και μαθητές απήγγειλαν ποιήματα.
Τον πανηγυρικό της ημέρας εκφώνησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιστορικών Συγγραφέων, συνταξιούχος εκπαιδευτικός Στάθης Παρασκευόπουλος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, σημείωσε πως «δεν πάτησε Τούρκος σε τούτη δω την αετοφωλιά»… «Το ’21 ήταν ένα θαύμα, ένα εθνικό μεγαλούργημα» και χαρακτήρισε τους ήρωες «σταυραετούς της Αγίας λευτεριάς μας», προσθέτοντας: «Η θυσία τους, είπε, πρέπει να μας συγκινεί και να μας εμπνέει!»
Μετά, όλοι μαζί έψαλλαν τον εθνικό ύμνο.
Ακολούθησαν, στην πλατεία, παραδοσιακοί χοροί από μαθητές και δεξίωση στο Πνευματικό Κέντρο του Συλλόγου των Σουλιμαίων.Σημειώνουμε ότι τις εκδηλώσεις συνδιοργάνωσαν ο Δήμος Δωρίου, το Τοπικό Συμβούλιο του Τοπικού Διαμερίσματος Άνω Δωρίου και ο Εξωραϊστικός Σύλλογος Άνω Δωριτών «Το Σουλιμά».
Πηγή: Θάρρος
Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010
Την Τετάρτη 24 Μαρτίου στο Άνω Δώριο (Σουλιμά), ο εορτασμός της 189ης Επετείου της Εξέγερσης και Ορκωμοσίας των Ντρέδων
Ώρα 12.00’ Πέρας προσέλευσης Επισήμων προσκεκλημένων στο χώρο της πλατείας Άνω Δωρίου.
Ώρα 12.05’ Έναρξη τελετής στον προ του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου χώρο.
Ώρα 12.10’ Επιμνημόσυνη Δέηση.
Ώρα 12.25’ Αναπαράσταση της ορκωμοσίας των Ντρέδων.
Ώρα 12.28’ Δέηση στη Μεγαλόχαρη.
Ώρα 12.30' Κατάθεση στεφανιών από επισήμους.
Ώρα 12.35’ Απαγγελία ποιημάτων από μαθητές.
Ώρα 12.50’ Εκφώνηση πανηγυρικού της Ημέρας.
Ώρα 13.10’ Εθνικός Ύμνος.
Ώρα 13.20’ Παραδοσιακοί χοροί στην πλατεία Άνω Δωρίου.
Ώρα 13.30’ Πέρας τελετής Δεξίωση στο Πνευματικό Κέντρο του Συλλόγου των Σουλιμαίων.
Σας περιμένουμε όλους εκεί, προκειμένου να εκπληρώσουμε για μια ακόμη φορά το χρέος μας προς τους ηρωικούς προγόνους, σ’ αυτούς που μας ελευθέρωσαν από τον Τουρκικό ζυγό, σ’ αυτούς που μας έκαναν να νοιώθουμε περήφανοι, γιατί αποτελούσαν τον εκλεκτό στρατό του Κολοκοτρώνη. Όπως γνωρίζετε, μετά το πέρας της εκδήλωσης, θα το γλεντήσουμε Σουλιμοχωρίτικα…
Ο Δήμος Δωρίου
Το τοπικό Συμβούλιο Άνω Δωρίου
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Άνω Δωριτών
Ο Όμιλος γυναικών
Πέμπτη 18 Μαρτίου 2010
24/3/1971 - Η πρώτη γιορτή των Ντρέδων - 150ή Επέτειος
''1821-1971. ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΤΩ ΙΕΡΩ ΝΑΩ ΕΝ ΕΤΕΙ 1821 ΜΑΡΤΙΟΥ 24, ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΗΜΩΝ, ΘΡΥΛΙΚΟΙ ΝΤΡΕΔΕΣ ΕΜΝΕΥΣΜΕΝΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΝΑΜΑΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΩΜΟΣΑΝ ΟΡΚΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ. ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΔΗΜΩΝ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ ΜΝΗΜΩΝ ΓΕΝΟΜΕΝΟΣ, ΕΠΙ 150Η ΕΠΕΤΕΙΩ ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΑΣ 1821, ΚΑΘ' ΗΝ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ ΝΤΡΕΔΕΣ ΤΑ ΜΕΓΙΣΤΑ ΣΥΝΕΒΑΛΛΟΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑΣ ΕΘΝΟΥΣ, ΕΘΗΚΕΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗΝ ΤΑΥΤΗΝ ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΗΝ ΠΛΑΚΑΝ ΤΙΜΗΣ, ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ ΕΝΕΚΕΝ''.
Στις 24 Μαρτίου 1971, για πρώτη φορά, έγινε επιμνημόσυνη δέηση προς τιμή των πεσόντων αγωνιστών και έτσι ξεκίνησε και καθιερώθηκε να γίνεται κάθε χρόνο 24 Μάρτη η γιορτή των Ντρέδων.
Η φωτογραφία είναι από την πρώτη εκείνη γιορτή στο χωριό μας και είναι από το αρχείο του αειμνήστου π. Αλεξίου Ανδριόπουλου.
Στη φωτογραφία διακρίνονται πρόσωπα που δεν υπάρχουν σήμερα για να γιορτάσουν την 40ή γιορτή από το 1971 και 189η επέτειο από το 1821.
Ανάμεσά τους μπορείτε να διακρίνετε τους αειμνήστους ιερείς: π. Αλέξιο Ανδριόπουλο, Βασίλειο Δίμιζα, Σωτήριο Κόλλια, τον αείμνηστο Παναγιώτη Ανδριόπουλο, τον Παναγιώτη Δ. Λυμπερόπουλο δημοσιογράφο της Μεσσηνιακής Αναγέννησης, τον Κλεομένη Πάλλα, τον Νίκο Τσίγκα και πολλούς άλλους που τότε ήταν παιδιά και σήμερα μεσήλικες.
Ευχές από το FILIATRANEWS, για τον ένα χρόνο λειτουργίας του anodorio.blogspot.com
Από εμάς καλή δύναμη και το βασικότερο, να συνεχίσουν να δημοσιεύουν θέματα από το χωριό τους.
Σας μεταφέρουμε την ανάρτηση που έχουν κάνει για το θέμα του ενός έτους λειτουργίας.
Σημ: Ευχαριστούμε το ιστολόγιο FILIATRANEWS για το αφιέρωμα και τα καλά του λόγια. Το Άνω Δώριο του οφείλει πολλά, γιατί με τις χιλιάδες αναγνώστες του βοηθάει πάρα πολύ την προσπάθεια μας.
Τετάρτη 17 Μαρτίου 2010
anodorio.blogspot.com - Ένας χρόνος λειτουργίας
Στο διάστημα που πέρασε αναρτήθηκαν θέματα σχετικά με την ιστορία, τη λαογραφία, τα ήθη και έθιμα του χωριού μας, ανακοινώσεις και εκδηλώσεις του συλλόγου, εκδηλώσεις του δήμου μας, παρουσίαση έργων - αξιοθέατων - εκκλησιών - φυσικού κάλλους, νέα που αφορούν το χωριό μας, την ευρύτερη περιοχή και γενικά τη Μεσσηνία, φωτογραφίες του χθες και του σήμερα, και άλλα πολλά ενδιαφέροντα θέματα.
Σήμερα μετά από ένα χρόνο μπορούμε να πούμε πως ο σκοπός λειτουργίας πέτυχε απόλυτα κι αυτό φαίνεται από τις επισκέψεις που ξεπέρασαν τις 15.000 και τις χώρες που ξεπέρασαν τις 50, όχι μόνο από Σουλιμαίους αλλά και από φίλους που θέλουν να το γνωρίσουν και να το επισκεφτούν.
Η δύναμη της εικόνας και του βίντεο δίνουν άλλη διάσταση και κάνουν τον κόσμο, είτε είναι σε κάποιο μέρος της Ελλάδας είτε σε κάποια χώρα του εξωτερικού, να ζουν το χωριό καθημερινά και να νοσταλγούν την ημέρα που θα το επισκεφτούν.
Ενδεικτικά θα αναφέρω τα λόγια του πατριώτη μας Γιάννη Γ. Κόλλια που ζει στην Αυστραλία: «Κάθε πρωί ανοίγω τον υπολογιστή μου και το πρώτο πράγμα που βλέπω είναι το χωριό μας. Μεταφέρομαι νοερά εκεί, παίρνω δυνάμεις και η μέρα μου ξεκινάει ευχάριστα».
Μέσα από το ιστολόγιο μαθαίνουν όχι μόνο οι νέοι αλλά και οι παλαιότεροι πληροφορίες και στοιχεία που ήταν άγνωστα πριν σε πολλούς. Πολλοί βοήθησαν και βοηθούν με θέματα, φωτογραφίες και πληροφορίες. Το ιστολόγιο είναι ανεξάρτητο και ανοιχτό για όσους θέλουν να βοηθήσουν στέλνοντας θέματα, φωτογραφίες, βίντεο ή και τις απόψεις τους για δημοσίευση.
Κάθε θέμα του anodorio.blogspot.com προβάλλεται μέσα από τα ιστολόγια της Μεσσηνίας με χιλιάδες αναγνώστες κι έτσι γίνεται ακόμη πιο γνωστό σε όλη τη Μεσσηνία και όχι μόνο:
Kopanakinews, FILIATRANEWS, TRIFYLIANEWS, Τριφυλιακά Νέα, Ithomi news, Βάλτα Τριφυλίας.
Ας προσπαθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις να κρατήσουμε ζωντανό το χωριό μας, να φροντίζουμε για την ευπρέπεια του με έργα που θα αναδείξουν τις ομορφιές και το φυσικό του κάλλος. Το Σουλιμά μπορεί να γίνει στολίδι όχι μόνο για τα Σουλιμοχώρια αλλά και για ολόκληρη τη Μεσσηνία. Καλή συνέχεια.
Μαζί συνεχίζουμε…..
Σάββατο 13 Μαρτίου 2010
Κοντά μας γεννήθηκε ο '' Γέρος του Μοριά ''
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης του Κωνσταντίνου και της Γεωργίτσας (Ζαμπιάς, Τζατζιάς), το γένος Κωτσάκη, προεστού της Αλωνίσταινας, γεννήθηκε στις 3-4-1770 (Δευτέρα της Λαμπρής) κάτω από ένα δέντρο (βελανιδιά) στο βουνό Ραμοβούνι της Μεσσηνίας.
Εδώ στο Ραμοβούνι (Στο Ρουπάκι της Ρουπακόραχης Ακόβου, που λεγόταν Ραμοβούνι και Ρωμιοβούνι γιατί έμεναν μόνο Έλληνες, αντίθετα με τη γειτονική Κλόγκοβα, που έμεναν και ξένοι) την έπιασαν οι πόνοι της γέννας και ολομόναχη γέννησε τον μεγάλο ηγέτη της φυλής.
Στο Ραμοβούνι από το 2006 και κάθε χρόνο γίνεται το «Αντάμωμα των απανταχού Πελοποννησίων».
Είναι μια εκδήλωση που για πρώτη φορά διοργάνωσε ο Σύλλογος Πελοποννησίων Θεσσαλονίκης «Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ».
Οι φωτογραφίες που σας παρουσιάζω είναι από τον χώρο του μεγαλοπρεπούς μνημείου δίπλα στη βελανιδιά που η παράδοση λέει πως γεννήθηκε ο «Γέρος του Μοριά», λίγα μέτρα από τον επιβλητικό ανδριάντα του έφιππου στρατηλάτη ένα παλιό εκκλησάκι που κάτω από αυτό αναβλύζει μια πηγή, προσυπογράφει το ιστορικό αυτό γεγονός. Ο Κολοκοτρώνης γεννήθηκε στο Ραμοβούνι στις 3 Απριλίου 1770.
Η πρόσβαση είναι εύκολη και ο δρόμος καινούργιος και σε αρίστη κατάσταση. Από τον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτας – Πύργου, στο Δήμο Δωρίου, στο χωριό Βασιλικό, συναντάμε την πινακίδα που μας κατευθύνει στο Μνημείο που απέχει μόλις τρία χιλιόμετρα και βρίσκεται σε έναν από τους παλιούς οικισμούς της Μεσσηνίας, το γραφικό Μίλα, 6χλμ. Δυτικά του Μελιγαλά (36 από Καλαμάτα), σε υψόμετρο 300 μέτρων.
Από διάφορα ευρήματα φαίνεται ότι το Μίλα κατοικείται από την Μυκηναϊκή εποχή. Το χωριό φέρει το όνομα Μίλα από το 1690. Στην περιοχή βρισκόταν κατά την Τουρκοκρατία ο μικρότερος οικισμός Ράμα ή Ραμοβούνι, όπου γεννήθηκε ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο θρυλικός Γέρος του Μωριά, στον οποίο χρωστάμε την ελευθερία μας. Ο ίδιος διηγείται στον Τερτσέτη: «εγεννήθηκα εις τα 1770, Απριλίου 3, την Δευτέρα της Λαμπρής… εις βουνό, εις ένα δένδρο από κάτω, εις την παλαιάν Μεσσηνίαν, ονομαζόμενο Ραμοβούνι».
Σήμερα εδώ, έχει στηθεί ο επιβλητικός ανδριάντας του έφιππου στρατηλάτη. Στο Κάστρο του Μίλα που έχει κτισθεί στα χρόνια της Φραγκοκρατίας και διατηρείται σε καλή κατάσταση μέχρι και σήμερα, ο Κολοκοτρώνης πολέμησε ενάντια στους Τούρκους, απαλλάσσοντας τους χωρικούς από το φόρο της δεκάτης και τον Τουρκικό ζυγό.
Τον Σεπτέμβριο του 2006 ο Σύλλογος Πελοποννησίων «Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ» Θεσσαλονίκης αποφάσισε, ως ελάχιστο φόρο τιμής για την ακροτελεύτια και ατίμητη παρακαταθήκη που μας άφησε ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ, την ανέγερση έφιππου ανδριάντα του ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ στο Ραμοβούνι Μεσσηνίας, τόπο γέννησής του εκ ποσού 190.000,00 € . Μεταξύ των χορηγών ο κ. Αναστάσιος Ηλ. Καλαμπόκης, Πρόεδρος του Συλλόγου, κατέθεσε 18.000 €.
Ο έφιππος ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη έχει ήδη εγκατασταθεί στο βάθρο του στο Ραμοβούνι Μεσσηνίας από τις 16 Αυγούστου 2007 και η Α.Ε. πρόεδρος της Δημοκρατίας κ.κ. ΚΑΡΟΛΟΣ ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ τέλεσε τα αποκαλυπτήρια του ανδριάντα στις 20 Νοεμβρίου 2007.
Σημ: Οι πληροφορίες και οι φωτογραφίες είναι από το Μεσσηνιακό ιστολόγιο beneas και το σύλλογο Πελοποννησίων Θεσσαλονίκης "Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ".
Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010
Η τέχνη της ρόκας στα Σουλιμοχώρια
Η ρόκα είναι ξύλινη ράβδος μήκους ενός περίπου μέτρου, που καταλήγει σε άκρη διχαλωτή σχήματος v ή κύκλου μέσα από το οποίο περνάει η «τουλούπα» του μαλλιού. Η άλλη άκρη δένεται στη μέση της γυναίκας, με πάνινη ζώνη. Το μαλλί τραβιέται λίγο από την τουλούπα, στρίβεται με τα δάχτυλα, σε ισόποσο νήμα και τυλίγεται στη δρούγα για να κλωστεί τελειότερα.
Το συμπληρωματικό αυτό όργανο κατασκευαζόταν από ένα μικρότερο ραβδί από ξύλο με εντομή ή άγκιστρο στο ανώτερο άκρο και ένα τροχίσκο, το σφόνδυλο στο κατώτερο.
Η χρήση της ρόκας και η κατασκευή της είναι πανάρχαιες και παραμένουν απαράλλακτες μέχρι τις ημέρες μας. Στην αρχαία εποχή στολιζόταν μερικές φορές με πολυτιμότερη ύλη.
Οι κοπέλες από μικρή ηλικία μάθαιναν ρόκα και πλέξιμο. Όπου κι αν πήγαιναν στο χωριό, στα ζώα, για ξύλα, για νερό στη βρύση, για νυχτέρια σε κάποιο συγγενικό σπίτι, πάντα θα είχαν μαζί τους τη ρόκα ή το πλεκτό.
Τόσος ήταν ο ζήλος των γυναικών για τη ρόκα που μπορούσες να το βλέπεις ακόμη και στο περπάτημα να γνέθουν.
Το παρακάτω τετράστιχο δείχνει πόσο ξεχωριστή είναι η αγάπη και ο έρωτας με τη λαϊκή τέχνη της ρόκας:
''Πάρε τη ρόκα σου, κι έλα στη φράχτη - φράχτη,
κι αν σε ρωτήσει η μάνα σου, πες έχασα τ΄αδράχτι''.
Το κλώσιμο όμως εμπνέει το νιό του χωριού που λέει:
''Νάμουν στουπί στη ρόκα σου, κι αδράχτι των χεριών σου,
νάμουν το χρυσοψάλιδο, στο ραφτοκάλαθό σου''.
Μα υπήρχε και η αντίθετη άποψη που συγκρίνει την ευχάριστη ενασχόληση του κεντήματος και της ρόκας με την κοπιαστική δουλειά του αργαλειού:
''Το κέντημα είναι γλέντημα, και η ρόκα είναι σεργιάνι,
κι αυτός ο δόλιος αργαλειός, είναι σκλαβιά μεγάλη''.
Δευτέρα 8 Μαρτίου 2010
Γι’ αυτό πανηγυρίζουμε
Την κατάργηση των στροφών στη Μεγαλόπολη δεν περιμέναμε με αγωνία, χρόνια τώρα, οι Μεσσήνιοι; Και τώρα που επιτέλους γίνεται το αυτονόητο, πανηγυρίζουμε. Δικαιολογημένα, παρά το αυτονόητο.
Την αγωνία των Μεσσηνίων έχουν συνειδητοποιήσει και ενστερνιστεί και οι υπεύθυνοι του υπουργείου Υποδομών και του κατασκευαστή ομίλου ''Μορέας''. Αρχικά είχαν τις γκρίνιες μας σε συσκέψεις, αλλά με τον καιρό το έζησαν και αυτοί. Αγανάκτησαν μαζί μας.
Συμφώνησαν πως ο δρόμος από την Τρίπολη και κάτω, μόνο εθνικός δεν είναι και ότι αποτελεί ντροπή για το σύγχρονο ελληνικό κράτος. Γι’ αυτό και δίνουν μάχη να παραδώσουν το σημαντικό αυτό κομμάτι τη Μεγάλη Εβδομάδα, έστω και τη Μεγάλη Παρασκευή αν είναι δυνατόν. Για ουσιαστικούς και συμβολικούς λόγους. Για να κατέβουν οι Μεσσήνιοι ετεροδημότες - επισκέπτες του Πάσχα στον τόπο τους από τον καινούργιο δρόμο. Να μην ταλαιπωρηθούν και πάλι στις στροφές της Μεγαλόπολης. Το συγκεκριμένο τμήμα έχει ιστορία και για τους Μεσσήνιους που παρακολουθούν τα του εθνικού δρόμου, αποτελεί ''γεφύρι της Άρτας'', όπως το πολύπαθο Παραδείσια - Τσακώνα, που έφυγε στο γκρεμό.
Το Αθήναιο - Λεύκτρο αν τηρούνταν οι δεσμεύσεις των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ θα κυκλοφορείτο από το 2002 ή στη χειρότερη περίπτωση το 2007. Απλά θυμίζω:
Κώστας Λαλιώτης, 13 Νοεμβρίου 2000, μετά τα εγκαίνια της παράκαμψης Τρίπολης: «Μέσα στο 2002 και πριν τις δημοτικές εκλογές θα έχουν παραδοθεί και η σήραγγα Ραψομμάτη και οι οδοί προσαγωγής σ’ αυτή».
Γιώργος Σουφλιάς, 12 Απριλίου 2005, σε επίσκεψή του στην Καλαμάτα: «Το 2007 θα τελειώσουν τα έργα στις οδούς πρόσβασης στη σήραγγα Ραψομμάτη και τότε θα δοθεί στην κυκλοφορία και η σήραγγα». Το έργο παραδίδεται με καθυστέρηση 7,5 ή 2,5 χρόνων. Γι’ αυτό πανηγυρίζουμε.
Πηγή: Ελευθερία
Κυριακή 7 Μαρτίου 2010
Η τέχνη του αργαλειού στα Σουλιμοχώρια
Κάθε σχέδιο χρωματιστό και κάθε βελονιά στο κεντητό υφαντό ήταν και μία προσδοκία, μία λαχτάρα, ένας καημός. Ήταν η περηφάνια και ο βίος, ήταν το μεράκι της ψυχής κάθε υφάντρας πλούσιας η φτωχής.
Στον αργαλειό ύφαιναν αντρομίδες, σεντόνια, ύφασμα για πουκάμισα και γυναικεία φουστάνια, λιόπανα, κουρελούδες, χαλάκια, σακούλια κλπ. Έφτιαχναν υφαντά με σχέδια πουλιών, ζώων, δέντρων και άλλες παραστάσεις.
Τα υφαντά των Σουλιμοχωρίων διακρίνονταν ανέκαθεν για τη λεπτή τους, για τα θαυμάσια σχέδια, για τα ζωηρά ανεξίτηλα χρώματα.
Οι Σουλιμοχωρίτισσες έφτιαχναν τα περίφημα κοσμοξακουσμένα νήματα και υφαντά, που όπως μας πληροφορεί ο Φραγκίσκος Πουκεβίλ, ήταν πανάκριβα, αφού πουλιόνταν προς 80 έως 100 πιάστρα η οκά.
«Οι γυναίκες του κολιού των Σουλιμοχωρίων, γνέθουν το μαλλί και το λινάρι, με τέτοια τελειότητα, ώστε τα νήματα αυτά πουλιούνται προς 80 έως 100 πιάστρα η οκά. Πλέκουν δε και υφαίνουν τόσο τέλεια πλεκτά και υφαντά, ώστε όλα είναι προαγορασμένα από τους αυθέντες του τύπου, Έλληνες και Τούρκους, τα οποία κάνουν – προσφέρουν δώρα στις γυναίκες των μεγαλουσιάνων, του Σουλτανικού χαρεμιού και των τοπικών παραγόντων κοτσαμπάσηδων, βοεβόδων, αγάδων κατήδων…» (Πουκεβίλ, "Ταξίδι στο Μωριά").
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια δεν υπήρχε σπίτι στα χωριά που να μην είχε το ξύλινο αργαλειό του. Πολλά είναι τα δημοτικά τραγούδια που εξυμνούν τα καλά, αλλά και πολλά πάλι υπάρχουν που αναφέρονται στα βάσανα του αργαλειού. Πόση υπερηφάνεια κρύβει η δουλειά του αργαλειού και πόση η εκτίμηση που έχουν οι άνδρες στις γυναίκες, ώστε αρραβωνιαστικός λέει στην αγαπημένη του, όταν τη βλέπει στον αργαλειό της:
''Δικός μου είναι ο αργαλειός, δικό μου και το χτένι,
δική μου είναι η πέρδικα, που κάθεται και υφαίνει''.
Γνωστό είναι επίσης και το τετράστιχο:
''Τιμή μεγάλη και τρανή, πουν αργαλειός στο σπίτι,
το κάθε δόντι του χτενιού, αξίζει μαργαρίτη''.
Από τον αργαλειό τη ρόκα και το αδράχτι πολλά τραγούδια είναι εμπνευσμένα:
''Το παλικάρι το καλό, θέλει καλή γυναίκα,
να ξέρει ρόκα και αργαλειό, να ξέρει να κεντάει''.
Οι μητέρες και τα κορίτσια έλεγαν: «έχουμε (αδυνασιά) κορίτσια, πρέπει να φτιάσουμε προικιά». Έτσι με οδηγό την έμφυτη καλαισθησία τους και την παράδοση οι Σουλιμοχωρίτισσες, γριές και νιές από το πρωί μέχρι το βράδυ και τις νύχτες στα ατέλειωτα νυχτέρια, κάτω από το θαμπό φως της λάμπας πετρελαίου ή του καντηλιού ύφαιναν, έπλεκαν και κεντούσαν.
Σήμερα ο αργαλειός είναι παραμελημένος και σπάνια χρησιμοποιείται, γιατί όλα τα είδη προίκας τα προμηθεύονται οι νέες από το εμπόριο. Ο αργαλειός είναι σύνθετο εργαλείο, που αποτελείται από τον σκελετό που στήνεται και έχει τα εξής κομμάτια:
α) Δύο (2) αντιά: χοντρά κυλινδρικά ξύλα, που καταλήγουν σε τετράπλευρη κεφαλή. Το ένα βρίσκεται μπροστά στο στήθος της υφάντρας και το άλλο ακριβώς απέναντί της. Στο δεύτερο είναι περασμένο το στημόνι (κόκκινο ή λευκό βαμβακερό νήμα που τοποθετείτο κατά μήκος του αργαλειού τεντωμένο, πάνω στο οποίο γινόταν η ύφανση).
β) Απλώστρα: Ξύλινη ράβδος που περνάει από τις τρύπες του «αντιού» και το κρατάει σταθερό.
γ) Χτένι από μιτάρια: Πάνινες χοντρές κλωστές μέσα από τις οποίες περνάει το στημόνι.
δ) Ξυλόχτενο: Σκελετός ξύλινος ειδικής κατασκευής, μέσα στο οποίο τοποθετείται το χτένι που η υφάντρα πιέζει για να «στρώσει» το υφαντό κάθε φορά που περνάει η σαΐτα (ξύλο ελλειψοειδές που ήταν σκαμμένο εσωτερικά και κατά μήκος συγκρατούσε μια βέργα. Στη βέργα τύλιγαν το βαμβακερό νήμα που με το πέταγμα περνούσε μέσα στο στημόνι).
ε) Ποδαρικά: Είναι ξύλα που πατούν τα πόδια και δουλεύει ο αργαλειός και ανοίγουν τα στημόνια για να περνούν οι σαΐτες.
στ) Μπροστίδα: Δύο μεταλλικές πλάκες με τρύπα στη μέση και δοντάκια στις άκρες να κρατούν τις ούγες και να είναι τεντωμένο το ύφασμα (βιλάρι).
ζ) Καλαμιά: Κάνουν το «σταύρωμα» του νήματος.
η) Μαγκουρίτσες: Ξύλα που καταλήγουν σε διχάλα στερεωμένη σε ορισμένο ύψος πάνω από το οποίο κρατούν τα «μιτάρια».
θ) Χτένι: Μέσα από αυτό περνούν οι κλωστές του στημονιού.
Σημ: Οι πληροφορίες είναι του Λεωνίδα Γ. Θεοχάρη και η φωτογραφία από το Λαογραφικό Μουσείο της οικογένειας.
Σάββατο 6 Μαρτίου 2010
Το γειτονικό Σιδηρόκαστρο στο ''Κυριακή στο Χωριό'' της ΕΤ3
Μάλιστα τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν από την προηγούμενη την Παρασκευή 12 Μαρτίου σε διάφορα μέρη του δήμου, όπως είναι η Νέδα, τα Πλατάνια, οι παραλίες και οι υπόλοιπες ομορφιές του δήμου.
Όπως μας τόνισε ο δήμαρχος Αυλώνας Γιάννης Φιλντίσης θα ετοιμαστούν παραδοσιακά φαγητά, θα γίνει το παραδοσιακό ζύμωμα και φούρνισμα του ψωμιού, το κέντημα της πίτας του γάμου και θα αναδειχθούν οι παραδόσεις και τα έθιμα της περιοχής. Είναι ένα σημαντικό γεγονός -μας είπε- αφού μέσα από την εκπομπή που είναι πανελλήνιας εμβέλειας θα υπάρχει προβολή όλου του δήμου και ειδικά του Σιδηρόκαστρου.
Η εκπομπή θα προβληθεί την Κυριακή 21 Μαρτίου 2010 και ώρα 15.00 από την ΕΤ3.
Τρίτη 2 Μαρτίου 2010
Καταργούνται 16 Αστυνομικοί Σταθμοί στη Μεσσηνία
Με απόφαση του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, καταργούνται οι εξής Αστυνομικοί Σταθμοί:
Θουρίας, Αρτεμισίας, Μεθώνης, Χανδρινού, Χατζή, Λογγά, Σιδηροκάστρου, Ανδρούσας, Αριστομένη, Τρικόρφου, Βαλύρας, Δωρίου, Ψαρίου, Κάμπου, Αγίου Νικολάου και Πλάτσας.
Διατηρούνται, αν και είναι κλειστοί ή υπολειτουργούν, οι Αστυνομικοί Σταθμοί Άριος, Αρφαρών, Διαβολιτσίου, Χώρας και Κορυφασίου.
Πηγή: Θάρρος